The effect of commuting cost to employment centers on urban property values : a spatial analysis in Bogotá, Colombia
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Resumen
We study the effect that changes of commuting costs to intra urban employment centers may have on property prices in Bogotá, Colombia. To explore the relationship between prices and communing costs, we use a difference in difference spatial model. Parametric and non-parametric estimations suggest a negative and significant impact of commuting costs on property values for dwellings far away from employment centers. The estimated price elasticity with respect to commuting costs for housing located in distant zones, indicates that a 1% increase in fuel price, reduces property values in 1.48%. Nonparametric Geographically Weighted Regression (GWR) showed to outperform traditional Spatial Autoregressive (SAR, SEM) models.
Resumen
Estudiamos el efecto que pueden tener cambios en los costos de desplazamiento del hogar al lugar de trabajo en el valor de las propiedades en Bogotá, Colombia. Para explorar la relación entre precios y costos de desplazamiento, proponemos un modelo espacial de diferencias en diferencias. Estimaciones paramétricas y no paramétricas sugieren un impacto negativo y significativo de los costos de desplazamiento en el valor de las propiedades localizadas en zonas lejanas a centros de empleo. La elasticidad precio con respecto al costo de desplazamiento para propiedades lejanas a centros de empleo, indica que un incremento de 1% en el precio de la gasolina, reduce en promedio el valor de las propiedades en un 1.48%. La regresión no paramétrica con ponderadores de localización (GWR) presentan mejor bondad de ajuste que los modelos tradicionales de rezago espacial autorregresivo (SAR y SEM).