• español
    • English
  • What is Séneca
  • How publish
  • Guidelines
  • Contact us
View Item 
  •   Séneca Home
  • Facultad de Ciencias
  • Departamento de Geociencias
  • Geociencias
  • Tesis/Trabajos de Grado
  • View Item
    • español
    • English
  •   Séneca Home
  • Facultad de Ciencias
  • Departamento de Geociencias
  • Geociencias
  • Tesis/Trabajos de Grado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of SénecaCommunities and CollectionsAuthorsTitlesThemeTypes of contentsAuthor profiles
This CollectionFaculties and ProgramsAuthorsTitlesThemeTypes of contents

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Guía para el análisis y descripción de depósitos terrígenos que comparten características con depósitos volcanoclásticos; una propuesta preliminar para generar puentes pedagógicos

RISMendeley
http://hdl.handle.net/1992/51279

  • Tesis/Trabajos de Grado [233]

Escobar Ruiz, Martín
Pardo Villaveces, Natalia
2021
Trabajo de grado - Pregrado
The creation of pedagogical materials from the scientific approach contemplates several phases to take into account, starting with the initial vision and the expected objectives of the project, pasing through the phases of bibliographic research and design of the material, ending with the final considerations given in retrospect as the project is completed. This project portrays the process of creating an interactive digital pedagogical material that consolidates the sedimentological and stratigraphic conceptual bases to understand the description and interpretation of terrigenous deposits with characteristics similar to volcanoclastic deposits. The resulting material entitled Methodological guide for the description of stratigraphic sections was developed in an online application specialized in the creation of interactive content called Genially (2020). The resulting guide, despite not being able to expose the connection between the characteristics and processes found in epiclastic deposits with their volcanoclastic analogues, was able to consolidate previous knowledge before entering the volcanoclastic environment, as well as to function as a useful tool for consulting various topics related to the description of stratigraphic sections and terrigenous deposits. As final considerations, the implications of developing this type of content and how they can function as an alternative way of learning are also discussed.
 
La creación de materiales pedagógicos desde el enfoque científico contempla varias fases a tener en cuenta, desde la visión inicial y los objetivos que se esperan del proyecto, pasando por las fases de investigación bibliográfica y diseño del material, hasta las consideraciones finales dadas en retrospectiva una vez concluido el proyecto. Este proyecto retrata dicho proceso de creación de un material pedagógico digital interactivo que consolida las bases conceptuales sedimentológicas y estratigráficas para comprender la descripción e interpretación de depósitos terrígenos con características similares a depósitos volcanoclásticos. El material resultante titulado ?Guía metodológica para la descripción de secciones estratigráficas? fue desarrollado en una aplicación online especializada en la creación de contenidos interactivos llamada Genially (2020). La guía resultante a pesar de no lograr exponer la conexión entre las características y procesos encontrados en los depósitos epiclásticos con sus análogos volcanoclásticos, fue capaz de consolidar el conocimiento previo antes de introducirse en el ambiente volcanoclástico, así mismo, funcionar como una herramienta útil para la consulta de diversas temáticas relacionadas con la descripción de secciones estratigráficas y depósitos terrígenos. Como consideraciones finales también se discuten las implicaciones que conlleva desarrollar este tipo de contenidos y como pueden funcionar como una forma alternativa para el aprendizaje.
 
View Usage Statistics
Show full item record

Portada

No-Thumbnail

Name: 22901.rar

[File] Archivo Open Access

Cita

Cómo citar

Cómo citar

Código QR


Carrera 1 # 18A-12

Bogotá - Colombia

Postal Code: 111711

+57 1 3394949 Ext.3322

biblioteca@uniandes.edu.co

Donaciones

Los Andes

Donaciones


Icono Repositorio

Los Andes

Repositorio


Icono Egresados

Los Andes

Egresados


Icono Eventos

Los Andes

Eventos



Redes sociales

  • Facebook
  • twitter
  • youtube
  • instagram
  • whatsapp

Universidad de los Andes | Vigilada Mineducación

Reconocimiento como Universidad: Decreto 1297 del 30 de mayo de 1964.

Reconocimiento personería jurídica: Resolución 28 del 23 de febrero de 1949 Minjusticia.

© - Derechos Reservados Universidad de los Andes