After the storm: the effects of natural disasters on cognitive skill's formation
2022-08-21
In this paper, I explore the impact of natural disasters on education. For this purpose, I bring together unique data on the exposure to several natural disasters and cognitive skills observed at the school levels. Applying one of the most recent events study methodologies, I evaluate if the experience of more severe climate disasters reduces student performance in standardized cognitive tests. Moreover, using detailed information from the Colombian Ministry of Education, I also explore the effect of natural disasters on dropout, absenteeism, and grade retention rates. In line with prior literature on the consequences of natural disasters on education, I find that natural disasters negatively affect students' cognitive skills. They reduce the standardized test scores, increase the share of students at the insufficient level and increase it on the advanced and satisfactory levels. Moreover, they raise the dropout and absenteeism rates. In that sense, my conclusions highlight the importance of the strategies to promote the academic recovery of victims of natural disasters. En este artículo, exploro el impacto de los desastres naturales en la educación. Para ello, reúno datos únicos sobre la exposición a varios desastres naturales y las habilidades cognitivas observadas en los niveles escolares. Aplicando una de las metodologías de estudio de eventos más recientes, evalúo si la experiencia de desastres climáticos más severos reduce el desempeño de los estudiantes en pruebas cognitivas estandarizadas. Además, utilizando información detallada del Ministerio de Educación de Colombia, también exploro el efecto de los desastres naturales en las tasas de deserción, ausentismo y repetición de grado. En línea con la literatura previa sobre las consecuencias de los desastres naturales en la educación, encuentro que los desastres naturales afectan negativamente las habilidades cognitivas de los estudiantes. Reducen los puntajes de las pruebas estandarizadas, aumentan la proporción de estudiantes en el nivel insuficiente y la aumentan en los niveles avanzado y satisfactorio. Además, elevan las tasas de abandono y ausentismo. En ese sentido, mis conclusiones destacan la importancia de las estrategias para promover la recuperación académica de las víctimas de desastres naturales.
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