Percepción de estrés, autoeficacia en el cuidado y estilo de crianza del cuidador principal de niños con diagnostico del trastorno del espectro autista
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The relationship between Parental Stress, Parental perception of care, and parenting styles in primary caregivers of children diagnosed with Autistic Spectrum Disorder (ASD) between 2 and 13 years of age was analyzed. To the total sample of 25 primary caregivers of children with ASD, three tests were applied: the Autism Parenting Scale (APSI) for the stress variable, KIPP (Kansas Inventory of Parental Perceptions) for the parental perceptions variable, and one parenting questionnaire to measure authoritarian, democratic and permissive parenting styles. For the comparative analysis, the sample was divided into two groups depending on the year of diagnosis. Data was analyzed using Spearman correlations and the median test for independent samples. In the results of this research it can be observed that there are no significant differences between stress, parenting style and self-perception of care when comparing the two groups...
Resumen
Se analizó la relación entre Estrés Parental, Autoeficacia del cuidado y estilos de crianza en cuidadores principales de niños diagnosticados con Trastorno del Espectro Autista (TEA) entre los 2 y los 13 años. A la muestra total de 25 cuidadores primarios de niños con TEA se le aplicaron tres pruebas: el APSI (Autism parenting scale index) para la variable de estrés, KIPP (Kansas Inventory of Parental Perceptions) para la variable de autoeficacia de cuidado, y un cuestionario de crianza para medir los estilos de crianza autoritario, democrático y permisivo. Para el análisis comparativo, se dividió la muestra en dos grupos dependiendo del año de diagnóstico. Se analizaron los datos por medio de correlaciones de Spearman y de la prueba de la mediana para muestras independientes. En los resultados de esta investigación se puede observar que no hay diferencias significativas entre estrés, estilo de crianza y autopercepción del cuidado al comparar los dos grupos...