Quantitative analysis of the educational infrastructure in Colombia through the use of a georeferencing software and AHP
2018
The distribution policies of the national budget have been showing an increasing trend of the investment in education infrastructure. This is the reason that makes it necessary to identify the territories with the greatest number of facilities (such as schools, colleges, universities and libraries) and those lacking this type of infrastructure, in order to know where a possible government intervention is required. This work is not intended to give a judgment on the qualitative state of the national infrastructure. It focuses, in terms of infrastructure, on Colombia's quantitative status of the educational sector, by identifying the territories with more facilities, such as schools, colleges, universities and public libraries. To do this a quantitative index will be created to identify if the coverage of educational infrastructure at departmental level is enough, by taking into account not only the number of facilities, but also the population and the area of influence each one has... El trabajo no pretende dar un juicio acerca del estado cualitativo de la infraestructura nacional. La investigación se centra en el estado cuantitativo de Colombia con respecto a la infraestructura del sector educativo, identificando los departamentos con mayor cantidad de instalaciones, tales como colegios, centros de educación superior y bibliotecas públicas. Para esto, se proporciona un índice cuantitativo, el cual identifica si la cobertura de infraestructura educacional a nivel departamental es suficiente, teniendo en cuenta no solo la cantidad de centros educativos, sino también la población y el área de influencia. Lo anterior, enmarcado dentro del proyecto Infraestructura visible de la Universidad de Los Andes. La obtención del índice se realiza a través de un proceso analítico jerárquico (PAJ) y posteriormente una ecuación lineal que refleja las variables investigadas. La validación de este índice se realiza a través de correlaciones y regresiones de indicadores sociales, económicos y culturales determinados por entidades oficiales...
- Tesis/Trabajos de Grado [1357]