Return to the institutional site
    • español
    • English
View Item 
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos CEDE
  • View Item
    • español
    • English
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos CEDE
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of SénecaCommunities and CollectionsFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contentsAuthor profilesThis CollectionFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contents

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Information of interest

What is SénecaHow publishGuidelinesContact us

El impacto del impuesto al valor agregado sobre el gasto en Colombia

RISMendeley
URI: http://hdl.handle.net/1992/8044
Author: Jaramillo Herrera, Christian Rafael; Tovar Mora, Jorge AndrésUniandes authority
Publication date: 2007
Content type: document
Keywords:
Impuesto al valor agregado
Incidencia tributaria
Gasto de los hogares
Encuestas de hogares
Impuesto al valor agregado - Colombia
Precios al consumidor - Colombia
Economía doméstica - Gastos - Colombia
Abstract:
Utilizando la enorme variación relativa del IVA en Colombia como estrategia de identificación este trabajo busca cuantificar el impacto del IVA sobre el gasto de los hogares. Para tal efecto se correlaciona el IVA con el gasto de los hogares según se reportan en la Encuesta Continua de Hogares (ECH). La estimación se realiza para tres rubros de gasto presente en la ECH: alimentación, cultura y entretenimiento y celulares. Los resultados sugieren que para un nivel de gasto promedio de aproximadamente $541.000 el impacto de incrementar el IVA en un 1% aumenta el gasto en poco más de más $5.747 para alimentos y $ 4.771 para celulares, en tanto que el gasto en cultura y esparcimiento cae en $2.316. Además el ejercicio muestra que incrementar el IVA tiene un impacto diferencial, sobre hogares de distintas características demográficas y económicas.
 
This paper exploits the relatively abundant cross-sectional and time variation of the Colombian Value-Added Tax in order to econometrically identify the impact of changes in the tax rate on household expenditure. The estimation is carried out for expenditures on food, cultural and entertainment activities, and cell phones use as reported in the Colombian household survey (Encuesta nacional de Hogares). Our results suggest that for an average household expenditure of COP$541.000, a 1% increase of the sales tax will increase food expenditure by COP$5.747 and cell phones expenditure by COP$4.771 while expenditure on cultural and entertainment activities will fall by COP$2.316. The paper also suggests that increases in tax rates have differential impact on the households' expenditures depending on demographic and economic characteristics. In particular, the taxes on food and entertainment are regressive.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name:
dcede2007-11.pdf
Size:
129.6Kb
Format:
PDF

Statistics

View Usage Statistics
Donaciones

Los Andes

Donaciones


Icono Repositorio

Los Andes

Repositorio


Icono Egresados

Los Andes

Egresados


Icono Eventos

Los Andes

Eventos



Cra 1 Nº 18A - 12

Bogotá - Colombia

Postal code: 111711

+(571) 339 49 99

+(571) 339 49 49


Normatividad Institucional

  • Actos internos e incremento
  • Bienestar
  • Derechos pecunarios
  • Estatuto docente
  • Estatuto general
  • Ley de transparencia
  • Porcentaje de incremento
  • Reglamentos de estudiantes
  • Uso de datos personales

Enlaces Rápidos

  • ATC (Acceso Temporal al Campus)
  • Universidad de los Andes Caribe
  • Convivencia y transparencia
  • Educación Continuada
  • Emergencias: Extensión 0000
  • Nuestros profesores
  • Mapa del sitio
  • Multimedia
  • Noticias
  • Preguntas frecuentes

Redes sociales

  • Facebook
  • twitter
  • youtube
  • linkedin
  • instagram
  • snapchat
  • vimeo
  • google

Directorio de redes