El impacto del impuesto al valor agregado sobre el gasto en Colombia
Publication date: 2007
Content type: document
Keywords:
Abstract:
Utilizando la enorme variación relativa del IVA en Colombia como estrategia de identificación este trabajo busca cuantificar el impacto del IVA sobre el gasto de los hogares. Para tal efecto se correlaciona el IVA con el gasto de los hogares según se reportan en la Encuesta Continua de Hogares (ECH). La estimación se realiza para tres rubros de gasto presente en la ECH: alimentación, cultura y entretenimiento y celulares. Los resultados sugieren que para un nivel de gasto promedio de aproximadamente $541.000 el impacto de incrementar el IVA en un 1% aumenta el gasto en poco más de más $5.747 para alimentos y $ 4.771 para celulares, en tanto que el gasto en cultura y esparcimiento cae en $2.316. Además el ejercicio muestra que incrementar el IVA tiene un impacto diferencial, sobre hogares de distintas características demográficas y económicas. This paper exploits the relatively abundant cross-sectional and time variation of the Colombian Value-Added Tax in order to econometrically identify the impact of changes in the tax rate on household expenditure. The estimation is carried out for expenditures on food, cultural and entertainment activities, and cell phones use as reported in the Colombian household survey (Encuesta nacional de Hogares). Our results suggest that for an average household expenditure of COP$541.000, a 1% increase of the sales tax will increase food expenditure by COP$5.747 and cell phones expenditure by COP$4.771 while expenditure on cultural and entertainment activities will fall by COP$2.316. The paper also suggests that increases in tax rates have differential impact on the households' expenditures depending on demographic and economic characteristics. In particular, the taxes on food and entertainment are regressive.