Imagining education : educational policy and the labor earnings distribution
Citas bibliográficas
Enlace de Referencia
Autores
Autor corporativo
Recolector de datos
Otros/Desconocido
Director audiovisual
Editor/Compilador
Fecha
Resumen
This paper simulates, within a partial equilibrium framework, the scenarios resulting form the implementation of several educational policies. Then, policies are compared according to their hypothetical results in terms of labor earnings inequality, as measured by the Gini coefficient. Results suggest that educational policies which attempt to guarantee medium qualification produce the lowest inequality even if dispersion in schooling years is high. Policies which attempt to raise tertiary education coverage but do not raise high school coverage as well, lead to rising inequality.
Resumen
En este trabajo se simulan, dentro de un marco de equilibrio parcial, los escenarios que resultarían de la implementación de una serie de políticas educativas. Dichas políticas son comparadas a partir de sus efectos hipotéticos sobre la desigualdad en los ingresos laborales, medidos a partir del coeficiente Gini. Los resultados indican que las políticas educativas que garantizan educación media universal producen la menor desigualdad. Políticas educativas en las que se aumenta la cobertura en educación terciaria sin garantizar primero un nivel medio llevan a una mayor desigualdad.