Return to the institutional site
    • español
    • English
View Item 
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos CEDE
  • View Item
    • español
    • English
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos CEDE
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of SénecaCommunities and CollectionsFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contentsAuthor profilesThis CollectionFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contents

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Information of interest

What is SénecaHow publishGuidelinesContact us

Bogotá: the collapse of a political machine

RISMendeley
URI: http://hdl.handle.net/1992/8108
Author: Santos Villagrán, Rafael JoséUniandes authority
Publication date: 2007
Content type: document
Keywords:
Political institutions
Institutional change
Elections
Clientelism
Vote buying
Public policies
Bogotá
Desarrollo económico y social - Bogotá (Colombia)
Poder político - Aspectos económicos - Bogotá (Colombia)
Instituciones políticas - Aspectos económicos - Bogotá (Colombia)
Clientelismo - Bogotá (Colombia) - Métodos estadísticos
Voto - Bogotá (Colombia) - Modelos matemáticos
Abstract:
In Bogotá the 1991 reforms obstructed a market for votes. Clientelism lost its effectiveness; citizens developed a vote of opinion and the city showed an outstanding performance in the provision of public goods and social services. This story is illustrated with a novel panel data at the neighborhood voting precinct level from 1988 to 2003. An interesting episode exposes the changing class preferences of Bogotá citizens for each of its mayors. However, the main result is the structural break caused by the reforms. Prior to 1991, the areas with the most exposure to clientelism generated a greater percentage of votes for traditional parties and obtained a greater coverage of social services; since 1991, both relationships are no longer true. A political machine collapses.
 
En Bogotá las reformas de 1991 obstruyeron un mercado de compra y venta de votos. El clientelismo perdió efectividad, los ciudadanos desarrollaron un voto de opinión y la ciudad demostró un desempeño sobresaliente en la provisión de bienes y servicios públicos. Esta historia se ilustra mediante un novedoso panel con datos a nivel del barrio y del puesto de votación desde 1988 hasta 2003. Un episodio interesante expone las preferencias de clase de los bogotanos por cada uno de sus alcaldes. Sin embargo, el resultado principal es el quiebre estructural ocasionado por las reformas. Antes de 1991, las zonas más expuestas al clientelismo generaban un mayor porcentaje de votos por los partidos tradicionales y obtenían una mayor cobertura en servicios públicos; después de 1991, ambas relaciones dejan de ser ciertas. Una maquinaria clientelista colapsa.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name:
dcede2007-15.pdf
Size:
682.8Kb
Format:
PDF

Statistics

View Usage Statistics
Donaciones

Los Andes

Donaciones


Icono Repositorio

Los Andes

Repositorio


Icono Egresados

Los Andes

Egresados


Icono Eventos

Los Andes

Eventos



Cra 1 Nº 18A - 12

Bogotá - Colombia

Postal code: 111711

+(571) 339 49 99

+(571) 339 49 49


Normatividad Institucional

  • Actos internos e incremento
  • Bienestar
  • Derechos pecunarios
  • Estatuto docente
  • Estatuto general
  • Ley de transparencia
  • Porcentaje de incremento
  • Reglamentos de estudiantes
  • Uso de datos personales

Enlaces Rápidos

  • ATC (Acceso Temporal al Campus)
  • Universidad de los Andes Caribe
  • Convivencia y transparencia
  • Educación Continuada
  • Emergencias: Extensión 0000
  • Nuestros profesores
  • Mapa del sitio
  • Multimedia
  • Noticias
  • Preguntas frecuentes

Redes sociales

  • Facebook
  • twitter
  • youtube
  • linkedin
  • instagram
  • snapchat
  • vimeo
  • google

Directorio de redes