Helping the helpers : altruism as a rational choice of donors to a students voluntary organization
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Altruism, understood as the individual disposition to sacrifice personal income to improve someone else's income can be a rational choice strategy which responds to different motivations, incentives and institutions, in a consistent way with the donor's optimization logic. In this article we extend the Andreoni and Miller's experimental design (2002) using a modified Dictator game and we applied it to 470 students from several universities and different majors, years of study and level of income who can donate part of their income to the Bella Flor Foundation (http://www.bellaflor.org/), a real nonprofit organization founded by a group of college students whose mission is "to promote the integral development of the children from Bella Flor, Paraíso and Mirador neighborhoods through social activities in education, health care, recreation, and exalting human values". We test the consistency of the player's decisions with the axioms of revealed preferences, and with the effects of relative prices and income. We also evaluate the violation of consistency of the axioms and estimate the demand functions for altruism towards this charity, with policy implications related to the optimal design for fundraising strategies. Our results confirm that a significant fraction of individuals show consistent decisions, i.e. that donations to these charities behave as "normal goods" in price and income effects and with rather small number of violations of the axioms of revealed preferences. However, the experimental data suggests that revealing the identity of the donor can decrease altruism and induce more violations of the axioms of consistent behavior mentioned.
Resumen
El altruismo, entendido como la disposición individual a sacrificar ingreso personal para mejorar el ingreso de otra persona, puede ser una estrategia racional de elección que responde a diferentes motivaciones, incentivos e instituciones, de una manera consistente en la lógica del donante. En este artículo extendemos el diseño experimental de Andreoni and Miller (2002) usando un juego del Dictador modificado y lo aplicamos a 470 estudiantes de varias universidades y en diferentes programas, años de estudio y nivel de ingreso, quienes pueden donar parte de su ingreso a la Fundación Bella Flor (http://www.bellaflor.org/), una organización sin ánimo de lucro fundada por un grupo de estudiantes cuya misión es "promover el desarrollo integral de la población infantil de los barrios Bella Flor, Paraíso y Mirador mediante la realización de labores en las áreas de educación, salud, recreación y de exaltación de valores humanos". En el análisis probamos la consistencia de las decisiones de los jugadores contra los axiomas de preferencias reveladas y contra la teoría económica del efecto precio y el efecto ingreso. Además de evaluar las violaciones a los axiomas, estimamos las funciones de demanda por altruismo hacia esta fundación, con implicaciones de política relacionadas con el diseño óptimo de estrategias de búsquedas de fondos y donantes. Nuestros resultados confirman que una fracción significativa de los individuos muestra decisiones consistentes, i.e. que las donaciones a la fundación se comportan como "bienes normales" en sus efectos precio e ingreso con una cantidad mas bien pequeña de violaciones de los axiomas. Sin embargo, los datos experimentales también sugieren que revelar la identidad de los donantes decrece las donaciones y aumenta las violaciones de los axiomas de preferencias reveladas.