Why teach history of economic thought today?
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Resumen
Shorter undergraduate studies, increasing specialization and the priority of applied research in Economics represent threats for the History of Economic Thought (HET) as an integral part of the training of young economists. There are mostly sociological arguments to reduce or eliminate HET courses and contents to which we try to respond in this text. We advance that HET allows developing valuable skills that might help overcome the criticisms against Economics due to its alleged incapacity to offer solutions in times of crisis and to its fascination with quantification and technique. In this context, HET appears as a space for thought, self-criticism and introspection in which new economists may understand that Economics is a process and not a product giving them the abilities necessary to participate in the extended present of their discipline.
Resumen
La reducción en la duración de los pregrados en Economía, la creciente especialización en la disciplina y la prioridad de la aplicación sobre la teoría son amenazas para la Historia del pensamiento económico (HPE) como parte integral de la formación de economistas. Existen argumentos principalmente sociológicos para reducir o eliminar el espacio de la HPE; en este texto buscamos responder a estos argumentos para mostrar la vigencia y relevancia del área. En momentos en que la Economía es cuestionada por su incapacidad de ofrecer soluciones y por su fascinación con la medición y la técnica parece pertinente rescatar a la HPE como campo de reflexión, de crítica y de introspección para que los nuevos economistas entiendan que la Economía es un proceso y no un producto y puedan participar activamente en el presente extendido de su disciplina.