Competition between managed care organizations and indemnity plans in health insurance markets
Publication date: 2012
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This paper examines a model of competition between two types of health insurers: Managed Care Organizations (MCOs) and "Conventional Insurers". MCOs vertically integrate health care providers and pay them at a competitive price, while conventional insurers work as indemnity plans and pay the health care providers that are freely chosen by their policyholders at a wholesale price. This first difference is called input price effect. Moreover, we assume that policyholders put a positive value on providers. diversity supplied by their health insurance plan and that this value increases with their probability of disease. Due to the restricted choice of health care providers in MCOs, a risk segmentation occurs: policyholders who choose conventional insurers are characterized by a higher risk. Surprisingly, our results point out that the effects of this input price and risk segmentation can be countervailing and do not necessarily work in the same direction. More precisely, we show that vertical integration in health insurance markets can create an anti-raise rivals' cost effect. Consequently, our results reveal that the penetration of vertical integration may decrease conventional insurers' premiums, which is a sufficient condition to be Pareto-improving. After more than three decades of vertical integration waves, our model may also explain why we observe an interior equilibrium in which conventional insurers have survived. Este artículo propone un análisis en el cual se modela la competencia entre dos tipos de aseguradores: integrados (MCOs) y tradicionales. Los MCOs integran verticalmente a los proveedores de salud y les pagan sus servicios a un precio competitivo (costo marginal), mientras que, los aseguradores tradicionales simplemente reembolsan a los proveedores de salud, libremente escogidos por sus afiliados, a un precio de mercado. Esta primera diferencia es llamada efecto precio. Además, se asume que los asegurados valoran positivamente la diversidad de proveedores a los cuales tienen acceso gracias a su plan de salud y que esta valoración aumenta con su probabilidad de estar enfermo. Debido a las elecciones restringidas de los proveedores de salud con los MCOs, una segmentación de los riesgos ocurre: los asegurados que escogen aseguradores tradicionales se caracterizan por un riesgo mayor. De manera sorprendente, nuestros resultados revelan que estos efectos precios y de segmentación de los riesgos pueden actuar en direcciones opuestas. Más precisamente, se muestra que la integración vertical en los mercados de seguros de salud puede generar un efecto opuesto al efecto tradicional de incrementar el costo de los competidores. En consecuencia, nuestros resultados revelan que la penetración de la integración vertical disminuye las primas de los aseguradores tradicionales, lo cual constituye una condición suficiente para ser Pareto-improving. Después de tres décadas de ola de integración vertical, nuestro modelo permite explicar porque todavía existe un equilibrio interior en el cual los aseguradores tradicionales han sobrevivido.