Return to the institutional site
    • español
    • English
View Item 
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos CEDE
  • View Item
    • español
    • English
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos CEDE
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of SénecaCommunities and CollectionsFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contentsAuthor profilesThis CollectionFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contents

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Information of interest

What is SénecaHow publishGuidelinesContact us

Wealth gradients in early childhood cognitive development in five Latin American countries

RISMendeley
URI: http://hdl.handle.net/1992/8445
Author: Schady, Norbert Rüdiger; Behrman, Jere R.; Araujo, Maria Caridad; Azuero, Rodrigo; Bernal Salazar, RaquelUniandes authority; Bravo, David; Lopez-Boo, Florencia; Macours, Karen; Marshall, Daniela; Paxson, Christina; Vakis, Renos
Publication date: 2014
Content type: document
Keywords:
Harly childhood
Socioeconomic gaps
Latin-American
Cognición - Aspectos socioeconómicos - América Latina
Cognición en niños - Aspectos socioeconómicos - América Latina
Niños - Condiciones socioeconómicas - América Latina
Abstract:
Research from the United States shows that gaps in early cognitive and non-cognitive ability appear early in the life cycle. Little is known about this important question for developing countries. This paper provides new evidence of sharp differences in cognitive development by socioeconomic status in early childhood for five Latin American countries. To help with comparability, we use the same measure of receptive language ability for all five countries. We find important differences in development in early childhood across countries, and steep socioeconomic gradients within every country. For the three countries where we can follow children over time, there are few substantive changes in scores once children enter school. Our results are robust to different ways of defining socioeconomic status, to different ways of standardizing outcomes, and to selective non-response on our measure of cognitive development.
 
La investigación en Estados Unidos muestra que las brechas en habilidad cognitiva y no cognitiva aparecen muy temprano en el ciclo de vida. Poco se conoce acerca de la importancia de esta pregunta en países en desarrollo. Este documento provee nueva evidencia sobre las diferencias marcadas en desarrollo cognitivo por estrato socioeconómico durante la primera infancia en cinco países de Latinoamérica. Para facilitar la comparabilidad, se utiliza el mismo instrumento de medición de lenguaje receptivo en los cinco países. Encontramos diferencias muy importantes en desarrollo temprano entre países y un gradiente socioeconómico muy marcado dentro de todos los países de la muestra. Para tres de los países en donde se dispone de datos longitudinales, no se observan cambios significativos en los puntajes una vez los niños entran a educación básica. Nuestros resultados son robustos a diferentes maneras de definir el estrato socioeconómico, diferentes maneras de estandarizar las variables de resultado, y a la posibilidad de selección en la no-respuesta de la prueba de habilidad cognitiva.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name:
dcede2014-01.pdf
Size:
434.5Kb
Format:
PDF

Statistics

View Usage Statistics
Donaciones

Los Andes

Donaciones


Icono Repositorio

Los Andes

Repositorio


Icono Egresados

Los Andes

Egresados


Icono Eventos

Los Andes

Eventos



Cra 1 Nº 18A - 12

Bogotá - Colombia

Postal code: 111711

+(571) 339 49 99

+(571) 339 49 49


Normatividad Institucional

  • Actos internos e incremento
  • Bienestar
  • Derechos pecunarios
  • Estatuto docente
  • Estatuto general
  • Ley de transparencia
  • Porcentaje de incremento
  • Reglamentos de estudiantes
  • Uso de datos personales

Enlaces Rápidos

  • ATC (Acceso Temporal al Campus)
  • Universidad de los Andes Caribe
  • Convivencia y transparencia
  • Educación Continuada
  • Emergencias: Extensión 0000
  • Nuestros profesores
  • Mapa del sitio
  • Multimedia
  • Noticias
  • Preguntas frecuentes

Redes sociales

  • Facebook
  • twitter
  • youtube
  • linkedin
  • instagram
  • snapchat
  • vimeo
  • google

Directorio de redes