Wealth gradients in early childhood cognitive development in five Latin American countries
Author: Schady, Norbert Rüdiger; Behrman, Jere R.; Araujo, Maria Caridad; Azuero, Rodrigo; Bernal Salazar, Raquel
; Bravo, David; Lopez-Boo, Florencia; Macours, Karen; Marshall, Daniela; Paxson, Christina; Vakis, Renos

Publication date: 2014
Content type: document
Keywords:
Abstract:
Research from the United States shows that gaps in early cognitive and non-cognitive ability appear early in the life cycle. Little is known about this important question for developing countries. This paper provides new evidence of sharp differences in cognitive development by socioeconomic status in early childhood for five Latin American countries. To help with comparability, we use the same measure of receptive language ability for all five countries. We find important differences in development in early childhood across countries, and steep socioeconomic gradients within every country. For the three countries where we can follow children over time, there are few substantive changes in scores once children enter school. Our results are robust to different ways of defining socioeconomic status, to different ways of standardizing outcomes, and to selective non-response on our measure of cognitive development. La investigación en Estados Unidos muestra que las brechas en habilidad cognitiva y no cognitiva aparecen muy temprano en el ciclo de vida. Poco se conoce acerca de la importancia de esta pregunta en países en desarrollo. Este documento provee nueva evidencia sobre las diferencias marcadas en desarrollo cognitivo por estrato socioeconómico durante la primera infancia en cinco países de Latinoamérica. Para facilitar la comparabilidad, se utiliza el mismo instrumento de medición de lenguaje receptivo en los cinco países. Encontramos diferencias muy importantes en desarrollo temprano entre países y un gradiente socioeconómico muy marcado dentro de todos los países de la muestra. Para tres de los países en donde se dispone de datos longitudinales, no se observan cambios significativos en los puntajes una vez los niños entran a educación básica. Nuestros resultados son robustos a diferentes maneras de definir el estrato socioeconómico, diferentes maneras de estandarizar las variables de resultado, y a la posibilidad de selección en la no-respuesta de la prueba de habilidad cognitiva.