Not all that glitters is gold : gold boom, child labor and schooling in Colombia
Author: Santos Villagrán, Rafael José

Publication date: 2014
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Abstract:
This paper estimates the impact of the boom in international gold prices on child labor and schooling in Colombia. I first set up a simple agricultural household model of child labor and commodity prices hocks which guides the empirical analysis. Then, I use individual level information from the censuses of 1985, 1993 (when prices where stable) and 2005 (when prices surged) merged with regional data on gold production capabilities. I define Gold Boom as an interaction between regional gold production capabilities and the international price of gold. I find that child labor is increasing (0.3 standard deviations) and school attendance is decreasing (0.9 standard deviations) in the measure of gold boom. Accordingly, the gold boom decreases school attainment (0.2 standard deviations). This is consistent with the model when initial child labor is low and substitution effects dominate income effects. Finally, I find that the years of education of the head of the head of the household but not her ownership of assets mitigate the collateral effects of the gold boom. Este paper estima el impacto del boom en el precio internacional del oro en el trabajo infantil y la escolaridad en Colombia. Piñero propongo un modelo sencillo de producción agrícola sobre trabajo infantil y choques en el precio de los productos que se usa para guiar el trabajo empírico. Luego, uso información a nivel del individuo de los censos de 1985, 1993 (cuando los precios eran estables) y 2005 (cuando los precios aumentaron) combinado con datos regionales sobre la capacidad para producir oro. Defino una medida de boom minero como una interacción entre las capacidades de producción de oro a nivel regional y los precios internacionales del oro. Encuentro que el trabajo infantil es creciente (0.3 desviaciones estándar) y la asistencia escolar decreciente (0.9 desviaciones estándar) en la medida de boom minero. De igual forma, el boom minero reduce el logro escolar (0.2 desviaciones estándar). Esto es consistente con el modelo cuando el trabajo infantil inicial es bajo y el efecto sustitución domina al efecto renta. Finalmente, encuentro que los años de educación de la cabeza del hogar pero no su tenencia de activos mitiga los efectos colaterales del boom minero.