Return to the institutional site
    • español
    • English
View Item 
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos CEDE
  • View Item
    • español
    • English
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos CEDE
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of SénecaCommunities and CollectionsFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contentsAuthor profilesThis CollectionFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contents

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Information of interest

What is SénecaHow publishGuidelinesContact us

Local media : expansion of radio and political accountability : evidence from Colombia

RISMendeley
URI: http://hdl.handle.net/1992/8542
Author: Salcedo Monroy, Darío José
Publication date: 2015
Content type: document
Keywords:
Media
Radio
Voters
Elections
Information
Medios de comunicación de masas - Aspectos políticos - Colombia
Medios de comunicación de masas - Aspectos sociales - Colombia
Información estratégica
Abstract:
Access to more information by a group of voters may represent more knowledge about the political system and incentivize people to make better choices. In this paper I argue that mass media have an impact over voters' knowledge, reflected on one of the main forms of political participation that citizens have in a democracy: voting and politicians' performance. The media outlet I take into account is radio, starting from its last stage of expansion in Colombia, since the mid 1990s. I use a measure of radio based on the counting of stations and the exogenous variation in signal transmission given by municipal topographic characteristics to study the effect of the growing number of radio stations on a set of political and policy results. I find that in municipalities with more radio stations turnout for the different types of elections, namely Presidential (1994-2010), Mayor (1994-2011), Senate (1994-2010) and House (1994-2010) elections, increases. I show that the vote share of the winning party in the Senate elections declines and the effective number of parties expands when there is greater exposure to radio, suggesting an increasing electoral competition. Finally, I find that the presence of local media also influences policy. A larger number of radio stations is associated with more resources to investment and a lower share of spending represented by operating expenditures.
 
El acceso a mayor información por parte de un grupo de potenciales votantes puede significar un mayor conocimiento acerca del sistema político e incentivar a las personas a tomar mejores decisiones. En este documento postulo que los medios masivos de comunicación generan un impacto sobre el conocimiento de los votantes, reflejado en una de las principales formas de participación política que poseen los ciudadanos en una democracia: el voto, y sobre el desempeño de los políticos. El medio de comunicación que abordo en el artículo es la radio, partiendo de su última etapa de expansión en Colombia, desde mediados de los años 90. Utilizo una medida de radio basada en el conteo de emisoras y la variación exógena en la transmisión de las señales dada por las características topográficas municipales para estudiar el efecto del creciente número de emisoras sobre varios resultados electorales y de política. Los resultados indican que en municipios con más estaciones de radio aumento la participación de los votantes en los diferentes comicios electorales, a saber, elecciones Presidenciales (1994-2010), de Alcalde (1994-2011), de Senado (1994-2010) y Cámara de Representantes (1994-2010)...
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name:
dcede2015-04.pdf
Size:
6.510Mb
Format:
PDF

Statistics

View Usage Statistics
Donaciones

Los Andes

Donaciones


Icono Repositorio

Los Andes

Repositorio


Icono Egresados

Los Andes

Egresados


Icono Eventos

Los Andes

Eventos



Cra 1 Nº 18A - 12

Bogotá - Colombia

Postal code: 111711

+(571) 339 49 99

+(571) 339 49 49


Normatividad Institucional

  • Actos internos e incremento
  • Bienestar
  • Derechos pecunarios
  • Estatuto docente
  • Estatuto general
  • Ley de transparencia
  • Porcentaje de incremento
  • Reglamentos de estudiantes
  • Uso de datos personales

Enlaces Rápidos

  • ATC (Acceso Temporal al Campus)
  • Universidad de los Andes Caribe
  • Convivencia y transparencia
  • Educación Continuada
  • Emergencias: Extensión 0000
  • Nuestros profesores
  • Mapa del sitio
  • Multimedia
  • Noticias
  • Preguntas frecuentes

Redes sociales

  • Facebook
  • twitter
  • youtube
  • linkedin
  • instagram
  • snapchat
  • vimeo
  • google

Directorio de redes