Show simple item record

dc.rights.licenseAl consultar y hacer uso de este recurso, está aceptando las condiciones de uso establecidas por los autores.
dc.contributor.authorSalcedo Monroy, Darío José
dc.date.accessioned2018-09-27T16:54:12Z
dc.date.available2018-09-27T16:54:12Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1657-5334
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1992/8542
dc.description.abstractAccess to more information by a group of voters may represent more knowledge about the political system and incentivize people to make better choices. In this paper I argue that mass media have an impact over voters' knowledge, reflected on one of the main forms of political participation that citizens have in a democracy: voting and politicians' performance. The media outlet I take into account is radio, starting from its last stage of expansion in Colombia, since the mid 1990s. I use a measure of radio based on the counting of stations and the exogenous variation in signal transmission given by municipal topographic characteristics to study the effect of the growing number of radio stations on a set of political and policy results. I find that in municipalities with more radio stations turnout for the different types of elections, namely Presidential (1994-2010), Mayor (1994-2011), Senate (1994-2010) and House (1994-2010) elections, increases. I show that the vote share of the winning party in the Senate elections declines and the effective number of parties expands when there is greater exposure to radio, suggesting an increasing electoral competition. Finally, I find that the presence of local media also influences policy. A larger number of radio stations is associated with more resources to investment and a lower share of spending represented by operating expenditures.
dc.description.abstractEl acceso a mayor información por parte de un grupo de potenciales votantes puede significar un mayor conocimiento acerca del sistema político e incentivar a las personas a tomar mejores decisiones. En este documento postulo que los medios masivos de comunicación generan un impacto sobre el conocimiento de los votantes, reflejado en una de las principales formas de participación política que poseen los ciudadanos en una democracia: el voto, y sobre el desempeño de los políticos. El medio de comunicación que abordo en el artículo es la radio, partiendo de su última etapa de expansión en Colombia, desde mediados de los años 90. Utilizo una medida de radio basada en el conteo de emisoras y la variación exógena en la transmisión de las señales dada por las características topográficas municipales para estudiar el efecto del creciente número de emisoras sobre varios resultados electorales y de política. Los resultados indican que en municipios con más estaciones de radio aumento la participación de los votantes en los diferentes comicios electorales, a saber, elecciones Presidenciales (1994-2010), de Alcalde (1994-2011), de Senado (1994-2010) y Cámara de Representantes (1994-2010)...
dc.format.extent50 páginas
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad de los Andes, Facultad de Economía, CEDE
dc.relation.ispartofseriesDocumentos CEDE No. 04 Febrero de 2015
dc.sourceinstname:Universidad de los Andeses_CO
dc.sourcereponame:Repositorio Institucional Sénecaes_CO
dc.titleLocal media : expansion of radio and political accountability : evidence from Colombia
dc.title.alternativeMedios locales : expansión de radio y rendición de cuentas políticas evidencia de Colombia
dc.typedocumentes_CO
dc.identifier.eissn1657-7191
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subject.keywordMedia
dc.subject.keywordRadio
dc.subject.keywordVoters
dc.subject.keywordElections
dc.subject.keywordInformation
dc.subject.armarcMedios de comunicación de masas - Aspectos políticos - Colombia
dc.subject.armarcMedios de comunicación de masas - Aspectos sociales - Colombia
dc.subject.armarcInformación estratégica
dc.type.versionpublishedVersion
dc.provenance.unitFacultad de Economía
dc.subject.jelD72, L82, P16


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record