Return to the institutional site
    • español
    • English
View Item 
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos CEDE
  • View Item
    • español
    • English
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos CEDE
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of SénecaCommunities and CollectionsFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contentsAuthor profilesThis CollectionFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contents

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Information of interest

What is SénecaHow publishGuidelinesContact us

Informality and optimal public policy

RISMendeley
URI: http://hdl.handle.net/1992/8621
Author: Bardey, David; Mejía Londoño, Daniel
Publication date: 2016
Content type: document
Keywords:
Informalidad
Bienes públicos
Enforcement
Economía informal - Política gubernamental
Precios sombra
Bienes públicos
Abstract:
This article tackles the feature of optimal public policy such as the level of enforcement and the supply of public goods in an economy characterized by a huge informal sector. We consider informality as the group of productive activities which, before hand, do not comply (totally or partially) with government regulations. The Government intervenes as a Stackelberg leader and has to decide how to allocate public expenditures, collected through the tax system, between the provision of a public good, which can only be used for formal activities, and enforcement effort, aimed at detecting informal firms that evade taxes. Taking the public policy as given, a representative family, owner of a representative firm, decides how to split a fix amount of labour supply between formal and informal activities. Our results show that the greater are the distortions in the process of tax collection, the larger is the size of the informal sector. Finally we derive the properties of the optimal public policy. In particular, we show that the shadow cost of public fund represent the rationale of enforcement spending. We also point out that the size of the tax distortion (e.g. the shadow cost of public funds) is inversely related to total income, the tax rate and the provision of the public good.
 
Este artículo aborda el diseño de una política pública óptima como las de enforcement y la provisión de bienes públicos en una economía caracterizada por un sector informal importante. Se considera como sector informal el conjunto de actividades productivas que no cumplen parcialmente o totalmente las regulaciones del Estado. El Estado interviene como líder de Stackelberg y tiene que asignar recursos públicos que provienen de los impuestos entre la provisión de un bien público, lo cual puede ser usado solamente para actividades formales, y gastos de enforcement para detectar las actividades informales. Tomando la política pública como dada, un hogar representativo, dueño de una empresa representativa, decide cómo repartir su tiempo entre actividades formales e informales. Nuestros resultados muestran que a medida que aumentan las distorsiones generadas por los impuestos, aumenta el tamaño del sector informal. Se derivan las propiedades de la política pública óptima. En particular, se muestra que es la presencia de un precio sombra de los fundos públicos que justifica los gastos de enforcement. Se revela también que este precio sombra es inversamente relacionado con la tasa óptima de impuestos, el ingreso total y la provisión de bienes públicos.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name:
dcede2016-01.pdf
Size:
447.5Kb
Format:
PDF

Statistics

View Usage Statistics
Donaciones

Los Andes

Donaciones


Icono Repositorio

Los Andes

Repositorio


Icono Egresados

Los Andes

Egresados


Icono Eventos

Los Andes

Eventos



Cra 1 Nº 18A - 12

Bogotá - Colombia

Postal code: 111711

+(571) 339 49 99

+(571) 339 49 49


Normatividad Institucional

  • Actos internos e incremento
  • Bienestar
  • Derechos pecunarios
  • Estatuto docente
  • Estatuto general
  • Ley de transparencia
  • Porcentaje de incremento
  • Reglamentos de estudiantes
  • Uso de datos personales

Enlaces Rápidos

  • ATC (Acceso Temporal al Campus)
  • Universidad de los Andes Caribe
  • Convivencia y transparencia
  • Educación Continuada
  • Emergencias: Extensión 0000
  • Nuestros profesores
  • Mapa del sitio
  • Multimedia
  • Noticias
  • Preguntas frecuentes

Redes sociales

  • Facebook
  • twitter
  • youtube
  • linkedin
  • instagram
  • snapchat
  • vimeo
  • google

Directorio de redes