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dc.contributor.authorBardey, David
dc.contributor.authorMejía Londoño, Daniel
dc.date.accessioned2018-09-27T16:55:05Z
dc.date.available2018-09-27T16:55:05Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1657-5334
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1992/8621
dc.description.abstractThis article tackles the feature of optimal public policy such as the level of enforcement and the supply of public goods in an economy characterized by a huge informal sector. We consider informality as the group of productive activities which, before hand, do not comply (totally or partially) with government regulations. The Government intervenes as a Stackelberg leader and has to decide how to allocate public expenditures, collected through the tax system, between the provision of a public good, which can only be used for formal activities, and enforcement effort, aimed at detecting informal firms that evade taxes. Taking the public policy as given, a representative family, owner of a representative firm, decides how to split a fix amount of labour supply between formal and informal activities. Our results show that the greater are the distortions in the process of tax collection, the larger is the size of the informal sector. Finally we derive the properties of the optimal public policy. In particular, we show that the shadow cost of public fund represent the rationale of enforcement spending. We also point out that the size of the tax distortion (e.g. the shadow cost of public funds) is inversely related to total income, the tax rate and the provision of the public good.
dc.description.abstractEste artículo aborda el diseño de una política pública óptima como las de enforcement y la provisión de bienes públicos en una economía caracterizada por un sector informal importante. Se considera como sector informal el conjunto de actividades productivas que no cumplen parcialmente o totalmente las regulaciones del Estado. El Estado interviene como líder de Stackelberg y tiene que asignar recursos públicos que provienen de los impuestos entre la provisión de un bien público, lo cual puede ser usado solamente para actividades formales, y gastos de enforcement para detectar las actividades informales. Tomando la política pública como dada, un hogar representativo, dueño de una empresa representativa, decide cómo repartir su tiempo entre actividades formales e informales. Nuestros resultados muestran que a medida que aumentan las distorsiones generadas por los impuestos, aumenta el tamaño del sector informal. Se derivan las propiedades de la política pública óptima. En particular, se muestra que es la presencia de un precio sombra de los fundos públicos que justifica los gastos de enforcement. Se revela también que este precio sombra es inversamente relacionado con la tasa óptima de impuestos, el ingreso total y la provisión de bienes públicos.
dc.format.extent26 páginas
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad de los Andes, Facultad de Economía, CEDE
dc.relation.ispartofseriesDocumentos CEDE No. 01 Enero de 2016
dc.sourceinstname:Universidad de los Andeses_CO
dc.sourcereponame:Repositorio Institucional Sénecaes_CO
dc.titleInformality and optimal public policy
dc.title.alternativeInformalidad y política pública óptima
dc.typedocumentes_CO
dc.identifier.eissn1657-7191
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subject.keywordInformalidad
dc.subject.keywordBienes públicos
dc.subject.keywordEnforcement
dc.subject.armarcEconomía informal - Política gubernamental
dc.subject.armarcPrecios sombra
dc.subject.armarcBienes públicos
dc.type.versionpublishedVersion
dc.provenance.unitFacultad de Economía
dc.subject.jelK10, K20, K42, O17


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