Return to the institutional site
    • español
    • English
View Item 
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos CEDE
  • View Item
    • español
    • English
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos CEDE
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of SénecaCommunities and CollectionsFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contentsAuthor profilesThis CollectionFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contents

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Information of interest

What is SénecaHow publishGuidelinesContact us

El impacto de la infraestructura vial en los hogares rurales colombianos. ¿Hacia dónde van las vías?

RISMendeley
URI: http://hdl.handle.net/1992/8622
Author: Sánchez Rojas, Carlos Felipe
Publication date: 2016
Content type: document
Keywords:
Economía rural
Pobreza
Costos de transporte
Especialización
Infraestructura del transporte
Autoconsumo
Desarrollo económico
Colombia
Economía rural - Colombia
Desarrollo rural - Aspectos económicos - Colombia
Infraestructura vial - Impacto sobre la economía rural - Colombia
Abstract:
En este documento se estima el impacto de una intervención vial en las variables de consumo, ingreso y producción con base en datos de la Encuesta Longitudinal Colombiana de la Universidad de los Andes. El estudio presenta efectos heterogéneos de esta intervención según niveles de riqueza. Los resultados muestran que las vías aumentan, en promedio, un 9% el ingreso anual de los hogares, 10,4% el consumo de los hogares más ricos y 8,4% los más pobres. Por otra parte, los menores costos de transacción y la mayor integración a los mercados, resultado de un mayor acceso a vías, suscita en los hogares rurales mayor especialización y menor producción para el autoconsumo. Asimismo, las estimaciones sugieren que una mayor provisión de vías está asociada con una reducción de la pobreza rural incluyendo la pobreza extrema. Finalmente, el presente estudio señala que mayor provisión de vías tiene rendimientos decrecientes en el número de intervenciones sobre el consumo, el ingreso y la riqueza.
 
The present work explores the effect of a road intervention over the income, consumption and production of the rural households in Colombia using panel data from the Encuesta Longitudinal Colombiana de la Universidad de los Andes (ELCA). Measuring heterogenous effect by wealth quartiles, I have found that a better road increase the households income around 9%, as well an increase of 10.4% on consumption for the richest households and 8.4% for the poorest. Less transport costs involves a better access to the market, including labor market, a major specialization on production and an effective substitution of auto consumption for bought consumption. Additionally, an intervention in rural roads permits a diminishment of two percent points of poverty and one for extreme poverty. Finally, the following work founds decreasing marginal effects of rural roads intervention over the variables studied.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name:
dcede2016-02.pdf
Size:
591.2Kb
Format:
PDF

Statistics

View Usage Statistics
Donaciones

Los Andes

Donaciones


Icono Repositorio

Los Andes

Repositorio


Icono Egresados

Los Andes

Egresados


Icono Eventos

Los Andes

Eventos



Cra 1 Nº 18A - 12

Bogotá - Colombia

Postal code: 111711

+(571) 339 49 99

+(571) 339 49 49


Normatividad Institucional

  • Actos internos e incremento
  • Bienestar
  • Derechos pecunarios
  • Estatuto docente
  • Estatuto general
  • Ley de transparencia
  • Porcentaje de incremento
  • Reglamentos de estudiantes
  • Uso de datos personales

Enlaces Rápidos

  • ATC (Acceso Temporal al Campus)
  • Universidad de los Andes Caribe
  • Convivencia y transparencia
  • Educación Continuada
  • Emergencias: Extensión 0000
  • Nuestros profesores
  • Mapa del sitio
  • Multimedia
  • Noticias
  • Preguntas frecuentes

Redes sociales

  • Facebook
  • twitter
  • youtube
  • linkedin
  • instagram
  • snapchat
  • vimeo
  • google

Directorio de redes