Return to the institutional site
    • español
    • English
View Item 
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos CEDE
  • View Item
    • español
    • English
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos CEDE
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of SénecaCommunities and CollectionsFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contentsAuthor profilesThis CollectionFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contents

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Information of interest

What is SénecaHow publishGuidelinesContact us

The effect of urban violence on student achievement in Medellín, Colombia

RISMendeley
URI: http://hdl.handle.net/1992/8640
Author: Haugan, Gregory L.
Publication date: 2016
Content type: document
Keywords:
Violence
Urban crime
Education outcomes
Teacher turnover
Violencia y educación
Deserción escolar - Investigaciones - Medellín (Colombia) - 2004-2013
Mediciones y pruebas educativas - Investigaciones - Medellín (Colombia) - 2004-2013
Abstract:
This paper examines the impact of urban violence on the standardized test scores of public school students in Medellin. I use the school-level variation in exposure to local homicides for years 2004-2013 in a model that includes school and year fixed effects, allowing me to control for the endogeneity of violence. I find that each additional homicide per year occurring within 500 meters of a school reduces student achievement by slightly over 0.01 standard deviations on a variety of tested academic subjects. For an average school, this implies dropping from the 50th percentile to the 47th percentile in a typical violent period. The effect does not appear to be driven by bias from student migration, and evidence from differential effects estimates is more consistent with supply-side channels. Examining the causal pathways of the effect, the impact of local violence is shown to induce higher levels of teacher turnover, although this may actually improve the average qualifications of teachers in the school in the long run.
 
Este artículo estudia el impacto de la violencia urbana sobre los puntajes en una prueba estandarizada para estudiantes de colegios públicos en Medellín. Se usa la variación en la exposición a la violencia a nivel de colegio para los años 2004-2013 en un modelo con efectos fijos de año y colegio, lo que permite controlar por la endogeneidad de la violencia. Los resultados muestran que un incremento en un homicidio por año que ocurre dentro de 500 metros a un colegio reduce el logro de los estudiantes en un poco más de 0.01 desviaciones estándares. No encuentro evidencia que el efecto se debe al sesgo por la migración de estudiantes, y la evidencia es más consistente con los canales de oferta. Los resultados también muestran que la violencia aumenta la deserción de profesores de los colegios, aunque esto podría resultar en un grupo de profesores más calificados a largo plazo.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name:
dcede2016-09.pdf
Size:
1.974Mb
Format:
PDF

Statistics

View Usage Statistics
Donaciones

Los Andes

Donaciones


Icono Repositorio

Los Andes

Repositorio


Icono Egresados

Los Andes

Egresados


Icono Eventos

Los Andes

Eventos



Cra 1 Nº 18A - 12

Bogotá - Colombia

Postal code: 111711

+(571) 339 49 99

+(571) 339 49 49


Normatividad Institucional

  • Actos internos e incremento
  • Bienestar
  • Derechos pecunarios
  • Estatuto docente
  • Estatuto general
  • Ley de transparencia
  • Porcentaje de incremento
  • Reglamentos de estudiantes
  • Uso de datos personales

Enlaces Rápidos

  • ATC (Acceso Temporal al Campus)
  • Universidad de los Andes Caribe
  • Convivencia y transparencia
  • Educación Continuada
  • Emergencias: Extensión 0000
  • Nuestros profesores
  • Mapa del sitio
  • Multimedia
  • Noticias
  • Preguntas frecuentes

Redes sociales

  • Facebook
  • twitter
  • youtube
  • linkedin
  • instagram
  • snapchat
  • vimeo
  • google

Directorio de redes