Forming state through land reform policy: the dynamics of baldío allocation in peripheral Colombia
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Resumen
This paper analyses land policy when the state lacks the monopoly of legitimate violence (MLV) through a territory. I use historical data for Colombia to empirically assess the dynamics through which the central state allocates land in such a scenario. I argue that colonization processes directed towards peripheral areas with lack of the MLV induces the state to attempt building capacity using land policy. Public goods nevertheless do not follow. I use an instrumental variable strategy in order to examine these hypotheses. Results show that rural migration towards the peripheral areas accounts for 42.01% of the total number and 68.55% of the total hectares of public land allocations. Allocations however account for only the 7.89% of the number police-men and the 6% of the number of policemen per inhabitant in these regions. Moreover, both their total and per hectare effect on police presence is much higher in the integrated zones than in the peripheral ones.
Resumen
Este trabajo analiza la política de tierras cuando el estado carece del monopolio de la fuerza legítima (MFL) a lo largo y ancho de su territorio. Por medio del uso de datos históricos para Colombia, determino empíricamente cuáles son las dinámicas por medio de las cuales el estado central adjudica tierras. Argumento que los procesos de colonización dirigidos hacia las periferias-donde el estado carece del MFL-conllevan a que el estado intente forjar presencia por medio de la política de tierras. Esta política, sin embargo, no genera un incremento en la provisión de bienes públicos. Utilizo una estrategia de variables instrumentales para examinar estas hipótesis. Los resultados muestran que la migración rural hacia las zonas periféricas del país genera el 42.01% del número total y el 68.55% de las hectáreas totales de adjudicaciones de baldíos por parte del estado. Las adjudicaciones por su parte sólo generan el 7.89% del número de policías y el 6% del número de policías por habitante en estas regiones. Más aún, el efecto total y por hectárea de las adjudicaciones sobre la presencia de la policía es mucho más alta en las zonas integradas que en las zonas periféricas del país.