When ignorance is bliss: theory and experiment on collective learning
Publication date: 2017
Content type: document
Keywords:
Abstract:
When do groups and societies choose to be uninformed? We study a commit-tee that needs to vote on a reform which will give every member a private state-dependent payoff. The committee can vote to learn the state at no cost. We show that the committee decides not to learn the state when preferences are more fractionalised on the state-relevant dimension than on the state-irrelevant dimension. Hence, decisions on divisive issues are likely to be made in haste, and heterogeneous societies tend to seek less information. A simple laboratory experiment confirms key results. ¿Cuándo los grupos y las sociedades deciden no estar informados? Estudiamos un comité que necesita votar sobre una reforma que dará a cada miembro un pago privado dependiente del estado. El comité puede votar por aprender el estado sin costo alguno. Mostramos que el comité decide no aprender el estado cuando las preferencias son más fraccionadas en la dimensión relevante del estado que en la dimensión irrelevante del estado. Por lo tanto, es probable que las decisiones sobre cuestiones divisivas se hagan con prisa, y las sociedades heterogéneas tiendan a buscar menos información. Un experimento de laboratorio confirma los resultados teóricos claves.