La educación media en Colombia : una mirada al contexto internacional
Publication date: 2016
Content type: document
Keywords:
Abstract:
Este documento ofrece un marco de referencia internacional con el fin de comparar la educación media en Colombia con la ofrecida en Corea del Sur, Finlandia, Holanda, Japón y Polonia, países cuyos sistemas nacionales de educación exhiben un alto desempeño en indicadores de cobertura, equidad y calidad. Este marco se basa en la Clasificación Internacional Normalizada de Educación desarrollada por la Unesco y emplea como principal fuente de información la normatividad que regula la educación media en cada país. La comparación es de tipo descriptivo e identifica similitudes y diferencias entre los países. Dentro de las similitudes, se encuentra que la educación media no es obligatoria y está organizada en académica y técnica. Entre las diferencias, se destaca que Colombia es el único país con una media cuya duración teórica es menor a los tres años que muestra la tendencia internacional y los estudiantes cursan de manera simultánea asignaturas de la media y de niveles posteriores This paper provides an international framework aimed at comparing the level of upper secondary education in Colombia with that in Finland, Japan, Netherlands, Poland, and South Korea, countries with top-performing national education systems in enrollment, equity, and quality indicators. Using policy documents and national reports as a main source of information, the framework is based on the International Standardized Classification of Education developed by Unesco. The comparison is approached from a descriptive perspective and identifies differences and similarities between Colombia and the five selected countries. Among the similarities, we found that upper secondary education is not compulsory and can be academic- or technicaloriented. Regarding the differences, the theoretical duration of upper secondary education in Colombia is shorter than the international trend of three years. We also found that only Colombian students at this education level have the option to take subjects of subsequent levels (i.e., 'education for work' and higher education)