Return to the institutional site
    • español
    • English
View Item 
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos de trabajo EGOB
  • View Item
    • español
    • English
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos de trabajo EGOB
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of SénecaCommunities and CollectionsFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contentsAuthor profilesThis CollectionFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contents

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Information of interest

What is SénecaHow publishGuidelinesContact us

Trayectorias de permanencia, deserción y repitencia en la educación secundaria colombiana y sus factores asociados

RISMendeley
URI: http://hdl.handle.net/1992/8785
Author: Sánchez Torres, Fabio José; Velasco Rodríguez, Tatiana; Ayala Guerrero, María Camila; Pulido Ramírez, Xiomara
Publication date: 2016
Content type: document
Keywords:
Educación secundaria - Investigaciones - Colombia
Deserción escolar - Investigaciones - Colombia
Repetición de cursos - Investigaciones - Colombia
Abstract:
Este documento examina las características que determinan el paso de la secundaria básica a la media y los factores asociados a la repitencia de grado en estos niveles. Con base en la información del Sistema Integrado de Matrícula (Simat), se encuentra que menos del 70 % de los estudiantes que se observan en sexto grado alcanzan grado undécimo, aunque esta cifra ha aumentado en años recientes. Factores como el estrato socioeconómico del estudiante, estar en extraedad, ser beneficiario de Familias en Acción, la calidad de los docentes de los colegios, estudiar en un colegio de jornada completa o estudiar en uno que tenga grado undécimo son claves para la permanencia a lo largo de la secundaria. Al analizar la deserción se encuentra que no existen grandes diferencias en las tasas entre los diferentes grados. En particular, no se ve evidencia de que la tasa de deserción sea más alta entre noveno y décimo grado
 
This document analyzes the characteristics that determine the transition from middle school to high school and the factors associated with grade retention at these educational levels. Based on information from the Sistema Integrado de Matrícula (Simat), we find that less than 70 % of the students observed in sixth grade reach eleventh grade, though this number has increased in recent years. Characteristics such as student?s socioeconomic stratum, being overage, being beneficiary of Familias en Acción, the quality of school's teachers, attending a full-time school or attending a school that has eleventh grade, are key to the persistence through secondary school. When analyzing dropout rates, we find that there are not significant differences in the rates between grades. In particular, we do not find evidence that dropout rates are higher between ninth and tenth grade
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name:
u789906.pdf
Size:
9.084Mb
Format:
PDF
Description:
Trayectorias de permanencia

Statistics

View Usage Statistics
Donaciones

Los Andes

Donaciones


Icono Repositorio

Los Andes

Repositorio


Icono Egresados

Los Andes

Egresados


Icono Eventos

Los Andes

Eventos



Cra 1 Nº 18A - 12

Bogotá - Colombia

Postal code: 111711

+(571) 339 49 99

+(571) 339 49 49


Normatividad Institucional

  • Actos internos e incremento
  • Bienestar
  • Derechos pecunarios
  • Estatuto docente
  • Estatuto general
  • Ley de transparencia
  • Porcentaje de incremento
  • Reglamentos de estudiantes
  • Uso de datos personales

Enlaces Rápidos

  • ATC (Acceso Temporal al Campus)
  • Universidad de los Andes Caribe
  • Convivencia y transparencia
  • Educación Continuada
  • Emergencias: Extensión 0000
  • Nuestros profesores
  • Mapa del sitio
  • Multimedia
  • Noticias
  • Preguntas frecuentes

Redes sociales

  • Facebook
  • twitter
  • youtube
  • linkedin
  • instagram
  • snapchat
  • vimeo
  • google

Directorio de redes