Return to the institutional site
    • español
    • English
View Item 
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos CEDE
  • View Item
    • español
    • English
  •   Séneca Home
  • PUBLICACIONES SERIADAS
  • Documentos CEDE
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of SénecaCommunities and CollectionsFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contentsAuthor profilesThis CollectionFaculties and ProgramsAuthorsTitlesSubjectsTypes of contents

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Information of interest

What is SénecaHow publishGuidelinesContact us

Longer school days, less teenage mothers : evidence from Colombia

RISMendeley
URI: http://hdl.handle.net/1992/8854
Author: Borrero Escobar, Simón
Publication date: 2017
Content type: document
Keywords:
Teenage fertility
Full school days
Within-school variation
Fecundidad humana - Investigaciones - Colombia
Madres adolescentes - Investigaciones - Colombia
Jornada escolar - Análisis de regresión - Investigaciones - Colombia
Abstract:
This study analyzes the impact of longer school days on teenage fertility. Using administrative data of school enrollment and a national system of beneficiaries for social programs (Sisbén), I am able to identify teenagers who attended a Full School Day (7-hour schedule) or a half-day (4-hour schedule), and whether these teenagers gave birth between 2006 and 2009. I exploit plausibly exogenous within-school variation in the type of school day and estimate panel regressions with school and student fixed effects. Results indicate that attending a full-day instead of a half-day reduces teenage fertility rates by 0.6 p.p. (a 25% reduction from the mean), and that this effect is only evident in urban schools. Also, more years spent in FSD increasingly reduced teenage fertility.
 
Este estudio busca determinar el impacto de la jornada escolar completa sobre la fecundidad adolescente. Usando registros administrativos de matrícula escolar y del sistema nacional de beneficiarios de programas sociales (Sisbén), puedo identificar adolescentes que atienden a una jornada completa (7 horas) o media jornada (4 horas), y si estos adolescentes tuvieron un hijo entre 2006 y 2009. Utilizo variación plausiblemente exógena dentro del colegio en la jornada a la que atienden los estudiantes y estimo regresiones de panel con efectos fijos de colegio y estudiante. Los resultados indican que atender una jornada completa en vez de jornada media reduce la fecundidad adolescente en 0.6 p.p. (una reducción de 25% de la media), y que este efecto se da sólo a través de colegios urbanos. Adicionalmente, más años asistiendo a jornada completa reducen progresivamente la fecundidad adolescente.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name:
dcede2017-61.pdf
Size:
552.0Kb
Format:
PDF

Statistics

View Usage Statistics
Donaciones

Los Andes

Donaciones


Icono Repositorio

Los Andes

Repositorio


Icono Egresados

Los Andes

Egresados


Icono Eventos

Los Andes

Eventos



Cra 1 Nº 18A - 12

Bogotá - Colombia

Postal code: 111711

+(571) 339 49 99

+(571) 339 49 49


Normatividad Institucional

  • Actos internos e incremento
  • Bienestar
  • Derechos pecunarios
  • Estatuto docente
  • Estatuto general
  • Ley de transparencia
  • Porcentaje de incremento
  • Reglamentos de estudiantes
  • Uso de datos personales

Enlaces Rápidos

  • ATC (Acceso Temporal al Campus)
  • Universidad de los Andes Caribe
  • Convivencia y transparencia
  • Educación Continuada
  • Emergencias: Extensión 0000
  • Nuestros profesores
  • Mapa del sitio
  • Multimedia
  • Noticias
  • Preguntas frecuentes

Redes sociales

  • Facebook
  • twitter
  • youtube
  • linkedin
  • instagram
  • snapchat
  • vimeo
  • google

Directorio de redes